Faster Monika

Faster Monika är duktigt på att skriva. Hon har citerat mig på Facebook från ett tillfälle då jag var 5 år. Monika Westin ‎"Jag tycker om att samarbeta" citat av Ida Westin, 5 år!

Det var väldigt roligt att se på Facebook, men jag kommer inte ihåg att jag sa det.
Sen så skrev hon ett inlägg om det hela händelsen.
Såhär skrev hon:

Så sa hon!

24 augusti, 2010 av monikawestin

 Den lilla brorsdottern, hon med de små fötterna, de korta benen, de små, små händerna och det kritvita håret. Vi kastade boll i hink, försökte springa ikapp, sjunga genom att överrösta varandra och frossade i grillade korvar och välmarinerade köttbitar. Kvällen var ljum och gräset ännu oklippt och en doft av äppelblom svepte förbi när någon ropade på efterrätt. Då behöver jag lite hjälp, sa jag. Flicka 5 år räcker upp sin tunna arm och säger att det ska hon göra. Hjälpa till. Burkar, knivar, frukter och skärbrädor åker fram på köksbänken, av mina mammahänder. Stolen som den späda kroppen skjuter fram rispar klinkerplattorna ljudligt och hon tar ett kliv upp på den tygklädda stolssitsen där hon sätter sig på knä. Hon skivar bananer med en slö bordskniv, jag hackar meloner med en vass förskärare, hon delar jordgubbarna med bordskniven och jag skär päronen i skivor. Vi lägger ned allt i den stora, vida, himmelsblåa skålen, inköpt på IKEA en gång i tiden. Vi fördelar frukten i skålen med varsin slev samtidigt som vi pratar med varandra om den godaste frukten, Björnes magasin, kylan i havsvattnet och hur glada de andra ska bli när de får fruktsallad till vaniljglassen. Vi räknar ut hur många assietter vi behöver ta ut till kusiner, fastrar, morbröder, syskon, mammor och pappor. En liten tystnad uppstår i köket, den lilla människan med de små tårna arbetar koncentrerat från sin plats på stolen. Hon ser upp på mig med allvarlig blick från de ljusblå ögonen och hennes klangfulla röst säger; ”Jag tycker om att samarbeta.” Hon har fattat vad det handlar om!



Fortfarande kommer jag inte ihåg händelsen, men jag måste säga det. Det var väldigt roligt att läsa. :)


Kommentarer
Postat av: pius

Fattar inte hur hon kan komma ihåg allt. Blir lite avis faktiskt. I alla fall ny med min cytohjärna som jag har nu :(

2010-08-24 @ 22:30:36
Postat av: Monika Westin

Vissa stunder, stjärnstunder, de glömmer man aldrig! ;-)) En sådan stund hade vi då, Ida, när vi gjorde fruktsallad tillsammans du och jag. Och visst är det kul när någon tänker, berättar, pratar om mig ;-))

2010-08-26 @ 09:09:54
URL: http://monikawestin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0